Gezondheid

De producten van de SmaakBoerderij zijn goed voor je gezondheid.

1. Weet wat je eet

We staan als maatschappij steeds verder af van hoe onze voeding wordt gemaakt. Het meeste gebeurt achter gesloten deuren, niet noodzakelijk uit kwade wil, maar vaak ook vanuit veiligheid of hygienevoorschriften. Maar toch, ik weet graag wat ik eet…

Op de SmaakBoerderij voeren we een open bedrijfsvoering, we vertellen je wat we doen en hoe we het doen. Wanneer je bij ons iets koopt, of het nu een weide-kip of een huisbereide siroop is, dan weet je wat je krijgt. Je weet hoe het dier behandelt is, hoe het heeft geleefd. Je weet hoe het fruit is geteeld en verwerkt tot siroop. Graag heten we je welkom op onze boerderij tijdens rondleidingen en info-dagen (eenmaal corona maatregelen dit toelaten) om het met je eigen ogen te zien. Om de sfeer op te snuiven en al je vragen te stellen. Maak daar dus ook gebruikvan, schrijf je in voor onze activiteiten, kom op bezoek, zie het met eigen ogen en ontdek zo, eventueel samen met je kinderen, waar je voedsel vandaan komt.

2. Puur natuur

Kies zoveel mogelijk voor verse en onverwerkte producten wanneer je gezond wil eten. En als ze toch verwerkt zijn (bijv. onze siropen, confituren), kies dan producten waar geen kunstmatige zoet-, smaak- of bewaarstoffen aan toegevoegd worden.

Onze vleesproducten zijn ‘puur natuur’, zonder bewaarmiddelen, zonder gas in de verpakking om de kleur te verbeteren, zonder zout water om iets op te krikken.

Onze siropen en confituren worden gemaakt op basis van ongeraffineerde suiker, we maken geen gebruik van chemische suikervervangers. Waarom? Omdat die laatste je lichaam alleen maar in de war brengen. Akkoord, ze geven je minder calorieën. Maar je lichaam krijgt evenzeer een energie-shot door de zoete eigenschappen van de stoffen, met een schommelende suikerspiegel als gevolg. Bovendien kan ons lichaam moeilijker die chemische varianten herkennen, waardoor onze bloedsuikerspiegel nog meer in de war raakt. Siropen en confituren zijn ongezond als je ze in grote hoeveelheid eet. Maar als deel van een gevarieerde voeding, kunnen ze hun plekje hebben. Als je dus toch eens wil “zondigen”, kies dan voor een puur en natuurlijk product. Eentje waar je lijf herkent wat er binnenkomt en weet hoe het dit moet verwerken. Het zal je nog zo dankbaar zijn.

En zoals je hieronder meer in detail kan lezen, worden ook onze gedroogde producten niet kunstmatig ‘opgeschoond’. Pure producten, in elke vorm en in elk stadium, daarvoor staan we garant.

3. Herstellende landbouw

De manier waarop je een product teelt, beïnvloedt de voedingswaarde. Dat lijkt me heel logisch, en toch is het iets waar nog weinig bij stilgestaan wordt. De voedingswaardetabellen zijn tenslotte allemaal gebaseerd op (industriële) gemiddelden.

Gelukkig wordt er hier en daar toch onderzoek naar gedaan. Zo verwijzen we graag naar een recent onderzoek dat specifiek de voedingswaarde in kaart bracht van producten geteeld volgens de principes van herstellende landbouw. En wat is daarin te lezen? Uit onderzoek van Rodale Institute in de VS blijkt dat gewassen die geteeld zijn volgens de principes van herstellende landbouw een hogere voedingswaarde hebben en meer antioxidanten bevatten. Je kan het wetenschappelijke artikel hier downloaden.

Je mag er dus op vertrouwen dat elke hap van onze producten niet enkel smaakvol is, maar ook vol zit met goede stoffen voor je lichaam.

4. Gezondheid en dierlijke producten

In het gezondheids-debat gaan steeds meer stemmen op die dierlijke voeding voor mensen in vraag stellen. Ik zal geen uitspraken doen over de zin of onzin van sommige beweringen, maar ik ben wel overtuigd dat alles dat ‘te’ is, niet zo goed werkt voor ons lichaam. TE veel vlees (en dan vaak nog van ondermaatse kwaliteit) is niet goed voor een mens. Vreemd om dat te lezen op de site van een boerderij die onder meer vlees verkoopt? Misschien wel…

We zijn ervan overtuigd dat vlees een plaats heeft in een gezond en gevarieerd dieet, maar wel met mate. Minder in hoeveelheid, beter in kwaliteit. En net daar maken we bij de SmaakBoerderij graag mee het verschil. We roepen je dus graag op om bewust om te gaan met je vleesconsumptie, kies bewust voor minder maar beter!

5. Gedroogde voeding en gezondheid

Noten, bessen, fruit en kruiden drogen OP EEN LAGE TEMPERATUUR is één van de beste manier om het product voor langere tijd te bewaren terwijl toch de smaak, voedingswaarde, mineralen en meeste vitamines intact blijven (bron: www.weckenonline.eu).

Drogen aan de correcte temperatuur zorgt voor het behoud van:

  • Voedingsvezels: gedroogd fruit bevat even veel voedingsvezels als vers fruit
  • Antioxidanten: de stofjes die ons lichaam helpen herstellen en je goede cholesterol helpen opbouwen. Je vindt ze onder meer in veel bessen terug (zoals blauwe bessen en cranberries)
  • Mineralen: foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium worden allemaal behouden tijdens het droogproces
  • Vitamines: Vitamine B1 en B6 blijven goed bewaard. Vitamine A is gevoelig aan licht, als je na het drogen je voeding donker bewaart, kan je deze vitamine grotendeels behouden. Vitamine C is dan weer luchtoplosbaar. Voeding die klein gesneden wordt voor het drogen, zal het meeste van deze vitamine verliezen. Voeding die in zijn geheel gedroogd wordt (denk maar aan een druif die een rozijn wordt) zal deze vitamine beter behouden.

Daarbij een extra opmerking: veel van het gedroogd fruit in gangbare winkels werd behandeld om het er mooier te laten uitzien na het drogen. Er wordt daarbij gewerkt met het toevoegen van suiker, additieven en zelfs zwaveldioxide. In lijn met ons engagement om smaakvolle en eerlijke voeding te produceren is dit bij ons niet het geval. Liever een lelijk gezond stuk gedroogd fruit dan een ongezonde ‘beauty’ 😉

De SmaakBoerderij nieuwsbrief?

Holler Box